Od jakiegoś czasu PS5 jest bardzo popularne w kwestii przeróbek softu. Do tej pory tak jak opisywałem we wcześniejszych postach to softami gotowymi do uruchamiania kopii zapasowych były od 3.0 do 4.51. Wszystkie powyżej i poniżej nie miały takich możliwości.
Wszystko zmieniło się po wprowadzeniu kernel exploit’a tak zwanego UMTX, który bazuje na luce w oprogramowaniu FreeBSD czyli systemowi na którym zbudowany jest PS5. Sony załatało ten błąd w oprogramowaniu 8.0 dlatego tylko od softu 1 do 7.61 jest możliwość przerobienia konsoli.
Jednak aby kexploit był zdatny do użycia to potrzebny jest dostęp do niego przez USERLAND a takie luki mieliśmy już wcześniej z tym, że Sony systematycznie je łata. Na dzień dzisiejszy mamy do wyboru takie exploity jak wspomniany wcześniej UMTX przez WEBKIT czyli błąd w oprogramowaniu przeglądarki. Zdatny jest do użycia dla softów od 1.0 do 5.5 czyli wyższych niż działające wcześniej i kolejnym exploitem jest odkryty dawno temu błąd BD-JB. Luka ta jest w stanie dać dostęp aż do softu 7.61 co czyni go na ten moment bardzo ciekawą opcją. Niestety ale aby myśleć o uruchomieniu go trzeba posiadać PS5 wersję z napędem blu-ray. Dodatkowo trzeba zakupić płytę i wypalić odpowiednie pliki. Następnie wrzucić dysk do konsoli i uruchomić aplikację. Da nam to dostęp do konsoli i pozwoli uruchamiać poste programy lub gry. Dalej czekamy na dalsze portowanie tak zwanego kstuff czyli programu do odpalania kopi zapasowych z PS4.
Aktualnie udało się zrobić port kstuff czyli aplikacji do instalowania gier z PS4 dla softu do 5.5 ale uruchamianie gier nie jest jeszcze możliwe. To raczej kwestia czasu.
Do uruchamiania gier z PS5 wymagane jest jednak aby LM dostosował swoją aplikację ETAHen do softu 5.5 a poźniej 7.61 co pozwoli zrobić dumpy gier z PS5. Będzie to przełom bo od kilku miesięcy nic wielkiego się nie dzieje w kwestii zgrywania gier.